Financiering van de Stad van Morgen

De Stad van Morgen werkt vanuit Sustainocratie, de democratie van en voor menselijke kernwaarden. Dit wordt ook wel de participatie maatschappij genoemd, of CO-CITY, Ecopolis, bewustzijnsgedreven cocreatie systeem, het wellness continuüm, enz. In essentie draait het om een proactieve, gemeenschappelijke benadering voor welzijn en kwaliteit van leven.

Stad van Morgen
Huidig ecosysteem van de Stad van Morgen

Onze onafhankelijkheid van de politieke economische werkelijkheid is essentieel. Zo alleen kunnen we gewenste integraal maatschappelijke veranderingen stimuleren of vormgeven die leiden tot de gewenste duurzame menselijke evolutie. Bijvoorbeeld vanuit de gefocuste samenwerkingsverbanden die zijn ontstaan (zoals AiREAS, FRE2SH, COS3i of School of Talents). Deze veranderingen vinden namelijk niet alleen plaats op technologisch vlak maar ook op gebied van bestuurlijke en juridische belemmeringen, regelgeving, bewuste en onbewuste gedragskeuzes, machtsmisbruik, ongelijkheid, onderwijs, bewustwording, levensstijl, infrastructuur, enz. Dat kan alleen als de impuls tot (noodzakelijke) verandering buiten de gangbare structuren wordt aangezet.

Ondanks het aantoonbare algemene belang van de geformuleerde kernwaarden willen oude individuele (geld of macht) belangen zich verzetten. Zo zijn er (nog) geen gestructureerde financiële middelen beschikbaar om de politieke economische (hiërarchische) werkelijkheid en belangenvelden te transformeren. Idealiter zou de Stad van Morgen zich ontwikkelen middels een eigen waardesysteem. We hebben wel ideeën over zo’n waardesysteem maar vooralsnog moeten we het doen met de speculatieve en dominante Euro.

Stad van Morgen kartrekkers hebben op relatief kleine schaal geldmiddelen nodig om tot concrete multidisciplinaire complexe projecten te komen. Eenmaal in projectfase zijn ze wél voorzien van de benodigde middelen omdat iedereen die zich committeert zicht heeft op het eigenbelang, het gewenste integrale resultaat en daarin investeert. Het is de aanloop er naar toe die vaak traag (1 a 2 jaar looptijd), onvoorspelbaar en onbezoldigd is voor de kartrekkers maar wel kosten met zich meebrengt. We doen alles op de fiets, met het OV en zo goedkoop mogelijk, maar toch.

Onze kartrekkende sustainocraten zouden gebaat zijn bij een soort erkenning via een waardemodel, of basisinkomen vanuit een eigen fonds dat we via de projecten zouden kunnen aanvullen. Zo’n Stad van Morgen fonds is een kip en ei verhaal. Wat komt eerst? Zonder voldoende projecten is er geen fonds, zonder fonds komen projecten traag op gang. Daarom wil Stad van Morgen op basis van 7 jaar ervaring, de wereldwijde erkenning van Sustainocratie, het belang van de kernwaarden gedreven manier van werken en de lopende uitdagingen, het volgden trachten te doen in 2018:

img_20171005_110928362202109.jpg
COS3I munten worden gebruikt in onze wijkfestivals
  • Het concept van het circulaire Stad van Morgen fonds, de werkwijze en reeds opgedaan bewijs, voorleggen aan vermogende investeerders die niet meer willen werken in speculatieve constructies van vastgoed of beurspraktijken maar iets aantoonbaar nuttigs willen doen met hun vermogen.
  • Onze kennis, methodes en zichtbaar gemaakte waarden via de School of Talents educatief beschikbaar stellen voor workshops, leerprogramma’s en advieswerk voor bedrijven en instanties die in de nieuwe en aangepaste werkelijkheid een rol wensen te spelen. Een deel van de opbrengst vloeit dan in het fonds.

Een nieuwe maatschappelijke context vergt een leerpad voor iedereen

  • Datzelfde geldt voor de projecten die ontstaan in de verschillende coöperaties. De 10-10-80 regel die we nu al hanteren kan zo ingericht worden dat het bijdraagt aan de fondsvorming waaruit zowel de sustainocraten als de leerweg naar meerwaardecreatie door het 1+1>2 principe worden gefinancierd. Stad van Morgen tracht zoveel mogelijk projectmatig te werken.
  • De sponsoring van het bedrijfsleven en de overheid voor het integrale innovatieproces dat we samen met studenten en werklozen doen en waar innovaties uit ontstaan, talenten naar voren komen en export kansen zichtbaar worden waar de sponsoren een eerste keuze uit krijgen. Ook het “Geluk(t)” festival wordt zo mogelijk gemaakt om het innovatieve pioniersschap te vieren.
  • Deelname in Europese trajecten waar Sustainocratische kernwaarden de boventoon voeren.
CITIMAP 2017
Voorbeeld van een Europees project waarin STIR (Stad van Morgen) een rol speelt in 2018
  • Tot slot zijn er de particulieren, vaak ouderen, die graag bij willen dragen, dit zelf niet meer fysiek kunnen maar wel via gelddonaties graag de wereld voor hun (klein)kinderen wat beter maken. Dat is wat we regelmatig te horen krijgen ook al blijven de donaties uit omdat Stad van Morgen daar geen structuur voor heeft opgebouwd. Deze geïnteresseerde ouderen hebben veelal geen computer of smartphone en raken enthousiast als ze in aanraking komen met de visie en werkwijze via presentaties, burgerdebatten of de krant. “Ik wist niet dat het bestond en wil graag iets bijdragen”….

Sustainocraten zijn meestal niet 100% afhankelijk van de Stad van Morgen. Ze (man/vrouw) zijn ook actief als sociaal ondernemer, organisatoren van evenementen, sprekers, zelfstandig ondernemer, coach, projectleider, enz. Daarom is zo’n basisinkomen slechts een aanvulling om eventuele economische stress te voorkomen door de pieken van inzet, tijd, motivatie en doorzettingsvermogen met behoud van onafhankelijkheid.

De financiële behoefte per Sustainocraat is minimaal. Het bedraagt ongeveer 10.000€ jaarlijks per betrokken persoon en verdeelt zich over 6000€ basisinkomen en 4000€ kosten. Vanaf 2018 gaan we trachten dit vorm te geven. Als we groeien in steden en dorpsgebieden met Sustainocratie dan kunnen we met deze aanpak enkele 1000den mensen uit een uitkering halen en volledig richten op lokale waardecreatie vanuit de menselijke kernwaarden en werkwijze van Sustainocratie. Dit alleen al zou een motivatie moeten zijn voor de overheid om bij te dragen aan het STIR Stad van Morgen fonds.

 

Reserveer 9 februari – onze Stad van Morgen?

9 Februari 2018 – Bibliotheek auditorium – Witte Dame te Eindhoven – 17:00 tot 19:30. Eigen bijdrage 2,50€ voor koffie en thee.

Onze Stad van Morgen?

Stad van Morgen heeft de Bibliotheek van Eindhoven bereid gevonden om het Groene Café van 9 februari in het teken te zetten van “onze Stad van Morgen?”. Via de kernwaarden die we in Sustainocratie hebben geformuleerd hebben we een basis gelegd voor gedrag en beleidskeuzes maar dat is niet altijd genoeg. We hebben ook te maken met onze nog bestaande en vaak regerende oude manier van denken en keuzes maken, de bestaande, functionerende stad en de complexiteit om nieuwe wensen of eisen toe te passen ondanks misschien onze bewustwording en urgentiebesef.

Hoe ziet onze Stad van Morgen er straks uit als we rekening houden met al deze factoren? Kunnen we er nu al wat mee? We tonen twee verschillende visies die ons prikkelen tot nadenken.

  1. De nieuwste documentaire van de prijswinnende Vlaamse filmmaker en TV presentator Nic Balthazar (exclusief nog voor Stad van Morgen): Plannen voor plaats . Deze korte maar uiterst inspirerende film gaat over de grote ruimtelijke uitdagingen waar onze buren voor staan en die ook grotendeels van toepassing zijn op ons in Brabant.
  2. Een presentatie van onze eigen baanbrekende architect met Argentijnse passie: Sebastian Perez. Hij is betrokken bij regionale ontwikkelingen zoals Brandvoort 2 en is recent te zien geweest in het Financiële Dagblad en op RTL-Z als specialist met een mening.

Na elke presentatie gaan we over tot een open gesprek samen met het aanwezige publiek met het oog onze eigen ontwikkelingen in Eindhoven en Brabant.

Op de foto: Sebastian (zwart/wit foto) en Nic

Film, kunst en nijverheid, COS3I

Het is niet verwonderlijk dat Marjan zich oriënteert op de taak van verbinding en stimulans van de COS3i (sociale integratie en innovatie) “Kunst en Nijverheid” kring in Eindhoven. Een kring waarin creativiteit in de wijken en onder de bevolking tot een hoogtepunt dient te worden gebracht middels de positieve uitnodiging, het goed voorbeeld en ruimte voor ontwikkeling.

“Marjan is nergens bang voor” zei Pieter, de beeldende kunstenaar die haar jaren geleden met gips overgoot om een bronzen beeld te maken dat nu in Parktheater staat.  Vandaag stond deze betrokken en creatieve vrouw als hoofdrolspeelster in de opnames van een film. Een ondernemende Design Studio studente, Sjo genaamd, bewoog hemel en aarde om haar eerste korte speelfilm neer te zetten. Ook ik was uitgenodigd, als figurant en jurylid in het zwembad de Tongelreep.

Het verhaal gaat over een oud synchrone zwemster die vanuit haar huidige functie in het zwembad terug kijkt naar haar leven destijds en tot allerlei conclusies komt. Het script is uitgewerkt met getekende scenes. Discussie hierboven tussen Sjo (regie) en LouLou (camera). Hoofdrolspeelster en figurant zit klaar.

Camera en……..actie (Loulou, Sjo en Marjan)

img-20171212-wa00192047832241.jpg

Top cast! Op naar Hollywood ……..:-)                    (JP, Marjan, Pieter en Paul)

Film is natuurlijk één element van kunst, expressie en nijverheid. In COS3I hebben we kunstenaars op gebied van fotografie, schilderen, verwerking van afval naar kunst, antiek, dans, theater, enz. De kunstenaars en kunstenaressen, alleen of in groepsvorm kunnen zich via COS3I festivals en wijkgebouwen presenteren, workshops en exposities organiseren, anderen trainen en inspireren, enz. Eerder dit jaar sponsorde Stad van Morgen de film DEEP LOOK van Veysi. Gedurende het wijkfestival van COS3I in Fab28 en tijdens de bijeenkomsten van C.L.O. (Latijns Amerikaanse vereniging) zagen we allerlei andere uitingen. Muziek heeft een geheel eigen kring.

In 2018 groeit de aandacht mede dankzij de inzet van Marjan.

 

Kinderen springen in de klas en leren rekenen

Bewegend leren: Het lichaam en de geest van een kind ontwikkelt zich optimaal als deze zich vrij kan bewegen. Het schoolsysteem waarin jonge kinderen urenlang braaf op een stoel moeten zitten is uit de tijd. Moderne wetenschap heeft aangetoond dat lichaamsbeweging, naast de gezondheid en een gezonde mentaliteit, ook de cognitieve leervaardigheden van het kind bevordert. Al springend, dansend of schaatsend leren rekenen bijvoorbeeld.

Stad van Morgen test samen met software ontwikkelaars en basisscholen leuke klassikale instrumenten waarmee de klas in beweging gezet wordt, beloond wordt voor prestaties en onderling elkaar prestatieverhogend kunnen uitdagen in teamverband. Hierin wordt ook samenwerking gezocht met de overheid zodat het spelelement ook verweven wordt in de buurten waar de kinderen wonen en recreëren. Basisscholen worden zo meegenomen in de moderne `Gezonder Brabant` aanpak terwijl soortgelijke applicaties gebruikt worden als bijscholing in buurtgebouwen via bijvoorbeeld COS3i (sociale inclusie)

Uitnodiging Burgerdebat Wij in de Stad.

22 November in de Rozenknop

OP WEG NAAR EEN STAD WAAR BURGERS HET VOOR HET ZEGGEN
HEBBEN

De steden worden gezien als de grote gangmakers van de toekomst.
Daar komt de economische groei vandaan, daar zijn de voorzieningen,
daar trekken de mensen naar toe, daar vinden belangrijke sociale en
culturele veranderingen plaats. De stad fungeert aldus als een levend
laboratorium voor een duurzame en leefbare toekomst voor iedereen.
Ook een top-technologiestad als Eindhoven werkt als een magneet op
zijn omgeving getuige de vele toptalenten die er neerstrijken.
Alle macht aan de stad dus. Maar wie krijgen het straks voor het
zeggen in die stad van de toekomst? Hoe wordt Eindhoven bestuurd?
Volgens het bestaande politieke systeem waarvan de houdbaarheid
steeds sterker wordt betwijfeld? Door vergaande participatie of directe
zeggenschap van bewoners en buurten? Door andere vormen van
democratie? Door allianties van burgers, bedrijven en
kennisinstellingen die zich per thema, wijk of stadsdeel organiseren?

En: hoe zorgen we ervoor dat Eindhoven een stad wordt waar iedereen het voor het zeggen heeft, in plaats van alleen een elite van slimme en hoogopgeleide inwoners. Kortom: hoe creëren we een Eindhoven dat
van onderop wordt bestuurd en niet van bovenaf.

Het thema ‘Alle Macht aan de stad!’ staat op donderdag 22 november
centraal tijdens een ‘Burgerdebat’ dat wordt georganiseerd door ‘Wij
in de Stad’. Het is het laatste in een reeks van vier waarin de toekomst
van Eindhoven centraal staat. Eerder kwamen ‘Wonen in de stad’,
‘Sociale verbondenheid in de stad’ en ‘Duurzaamheid in de stad’ aan
bod. Inleider van het debat op de 22ste is Thom Aussems, de bevlogen
directeur van woningcorporatie Sint Trudo, de motor achter de
spraakmakende transformatie van Strijp-S en een man met visie op en
vragen voor de toekomst van Eindhoven.

Na de inleiding is er ruimte voor vragen en gelegenheid tot discussie.
Dat doen we aan de hand van een aantal stellingen.

Graag willen wij u hierbij uitnodigen voor dit Eindhovens Burgerdebat.
U bent van harte welkom op 22 november in Het Rozenknopje,
Hoogstraat 59, Eindhoven
Inloop 19.30, aanvang 20.00 uur. Einde van de avond rond 22.00
uur. Entree gratis, consumpties voor eigen rekening Hans Horsten is opnieuw bereid gevonden de avond te leiden. Wij denken weer een interessante en inspirerende avond voor u in petto te hebben. Een avond die u natuurlijk zelf mede bepaalt.

Resten ons 2 punten:
1. zou u dit bericht willen doorsturen naar personen of instanties
waarvan u denkt dat ze ook belangstelling hebben voor het
Burgerdebat en/of dit thema;
2. wanneer u van plan bent te komen wilt u dit dan doorgeven via het
volgende e-mailadres: Burgerdebat@ergon.nu

De aparte plas wereld van Rosa

Rosa Kuipers weet menig wenkbrauw te beroeren. Deze jonge vrouw houdt zich namelijk bezig met menselijke ontlasting. En dan in de vorm van de bewerking naar grondstof voor eetbare planten.

Hier staat ze bij een kast vol flesjes met menselijke urine. Elk flesje heeft een briefje waarop de oorsprong staat vermeld, zoals de nationaliteit van de gulle gever, wat deze doet in het dagelijks leven, wat hij of zij gegeten heeft, enz.

De urine zit vol met mineralen die goed zijn voor planten, mits de urine verdund wordt tot verhoudingen van 1:20 of meer. De donoren hebben kunnen aangeven welke plant ze graag willen kweken op hun eigen plas.

Uniek etentje

Nu is haar plan om de genoemde planten te telen op deze urine en een etentje te organiseren met de donoren om deze samen op te eten. Het is een voorbeeld van circulaire economie.

Rosa experimenteert ook met menselijke poep die ze versneld composteert middels gebruik van diverse soorten wormen.

De snelweg van de toekomst?

Op uitnodiging van Rijkswaterstaat kon ik de Stad van Morgen ideologie vertegenwoordigen tijdens de groepsdynamiek over “de snelweg van morgen”. Wat moet ik nu met mijn “mens centraal verhaal” tussen alle overheid, semi-overheid, aannemers en adviseurs over beton en verkeer? Toch nam ik de uitnodiging aan. Ook snelwegen horen erbij. Het is verrassend dat zo’n organisatie als Rijkswaterstaat iemand als mij in de denkgroep opneemt.

Met een open mind stapte ik erin. Tot mijn verbazing was ik niet de enige die met een context verandering meedeed. De meeste aanwezigen stonden vanaf het eerste begin open voor nieuwe inzichten, ook Rijkswaterstaat. De eerste sessie in September was vooral een verkenning waaruit al snel een geweldige dynamische sfeer ging bruisen dat leidde tot een mooie samenvatting van aandachtspunten. Het woord LEF was prominent aanwezig. De locatie was prachtig, een totaal contrast van wat je bij een snelweg kunt denken: een brouwerij!

De tweede sessie, begin november, focusde op vormgeving vanuit de energie van de eerste sessie. De helft van de oorspronkelijke deelnemers was overgebleven, nieuwe hadden zich toegevoegd. De groep kwam al snel op niveau 4 bewustzijn en gebiedsontwikkeling. Drie werkgroepen werden gecreëerd en tot mijn verbazing zit ik in alle drie.

Wat het eindresultaat zal zijn is nog te bezien. De intenties zijn innovatief en origineel, cocreatief en vooruitstrevend. Eigenlijk “erg Stad van Morgen”. Het is mooi om te zien dat mijn oude rol gaandeweg organisch wordt overgenomen door de vernieuwing in de overheid en ik mijn kennis kan overdragen in plaats van de kar te moeten trekken.

Toch heersen er nog twijfels. Op operationeel niveau gaat het de goede kant op. Maar krijgt deze ook voldoende mandaat en vrijheid om de intenties toe te passen. Of is het de zoveelste “gratis” consultancy ronde waarna de overheid haar (onze!) middelen verdeelt in het “ons ken ons netwerk” met een fles wijn en “dank voor het meedenken” voor de rest? Zolang Nederland geregeerd wordt door BTW, IB en VB blijft er altijd een bestuurlijke werkelijkheid die roet in het eten kan gooien. In essentie zijn we toe aan een nieuwe maatschappijvorm waarin de oude politieke economische hiërarchie verdwijnt en plaats maakt voor multidisciplinaire groepen die dienstbaar zijn aan de menselijke kernwaarden van Sustainocratie. Maar zover zijn we nog niet. Dus nu is het afwachten. De scheidslijn tussen wantrouwen en vertrouwen is in dit stadium flinterdun. Maar dat is geen drama. Tot voor kort was er alleen wantrouwen en uitsluiting. De vernieuwing in energie en cocreatie maakt indruk, waardoor er gezonde hoop ontstaat dat er daadwerkelijk doorgestoten wordt naar vastigheid in het uitvoeren van het niveau 4 participatie model. LEF?

Op een zaterdag op de fiets van Argentinië naar Syrië en Iran in Eindhoven

Mijn fiets stalde ik pal naast een stevig oldtimer uit 1928 die op de Vestdijk geparkeerd stond. Het is het beeldmerk van de trekkende Argentijnse familie Zapp die door Floortje Bessing al uitgebreid was geïnterviewd tijdens hun reis door Tanzania. Bij binnenkomst in de Expat Hub werd ik als oude bekende omhelst door een vrouw die zich bekend maakt als “die van die auto”. Het bleek Candelaria Zapp te zijn, of Candy in het Engels (twee totaal verschillende betekenissen maar wel toepasselijk voor deze trekkende moeder van 4 en vrouw van Herman “her man” Zapp), die zichzelf zo zonder enige weerstand spontaan bekend maakte. Ik was in het gezelschap van Milagros Maldonado, de populaire en onvermoeibare voorzitster van de Latijns Amerikaanse vereniging in Eindhoven die deze ontmoeting mogelijk hadden gemaakt. De middag werd omlijst door de ongekende kwaliteiten van de Argentijnse gitarist, Daniel Fanego. Het echtpaar Zapp vertelde uitgebreid en met veel humor en plezier over hun droom, de manier waarop ze vol vertrouwen in elkaar en met hun gevarieerde omgeving de uitdagingen onderweg hebben opgelost, en over hun dromen voor de nabije toekomst.

Op naar Syrië

Terwijl ik samen met Milagros de familie Zapp uitzwaaide op hun weg naar het pizza eten in huize Natalia, die het gastgezin bij zich had ingesloten, kon ik mijn fiets laten staan om meteen in Syrië terecht te komen. De Argentijnse sfeer in de Hub werd omgetoverd tot een Syrische avond van ontmoetingen, samen eten en dansen. De catering werd verzorgd door Mohammed en een groep vrienden. Rechtstreeks of via Snapfood kon men zich aanmelden. Na afloop van het lopende buffet werden we getrakteerd op een beeldschone buikdanseres waarna we in een kring met zijn allen met de voeten van de vloer konden. Een en al gezelligheid, gemoedelijkheid, sfeer, verbondenheid met mensen uit Nederland, Afghanistan, Syrië, België, Venezuela en wat allemaal nog meer meedeed aan de Syrische avond.

7 minuten fietsen naar Iran

Dezelfde avond hield het Iraanse paar Mohsen (actief in mijn COS3i muziekkring en nauw betrokken bij Sustainocratie) en zijn vriendin een housewarming party. Het was 7 minuten fietsen naar hun huis in Woensel. Daar trof ik een grote gemengde groep mensen aan uit de verschillende kringen van deze twee geweldige mensen. Rusland, Iran, Roemenië, Nederland, Japan, India, noem maar op waren uiterst familiair en muzikaal aanwezig. We werden natuurlijk getrakteerd op spectaculaire muzikale uitspatting van deze talentvolle mensen die geen moment voorbij laten gaan om hun passie te laten horen en beleven.

img_20171104_2303471899699864.jpg

De muzikale hoogtepunten waren in de voorkamer terwijl de achterkamer, keuken en tuin (achter mij en de foto) gevuld waren met vele vrienden van het paar die in gesprek waren, dansten of lekker van de vele hapjes konden genieten. Soms werd het lekker baldadig en het zingen oorverdovend vals….maar de housewarming? Die was geslaagd!!!!

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fjeanpaul.close%2Fvideos%2F10155350411224335%2F&show_text=0&width=267

Einde wereldreis?
Zo maak je op een zaterdag een wereldreis op de fiets en merk je dat culturen bestaan uit mensen die allemaal hetzelfde willen: gezelligheid, samenhorigheid en liefde voor en met elkaar. Geen spoor van alle drama’s die de media en politici ons willen doen geloven. 99.99% van de wereldbevolking is vreedzaam en liefdevol. Die 0.01% van politieke economische belangen, die baat schijnen te hebben bij media beïnvloeding, oorlogvoering, opruien tot haat, concurrentie en nijd, hebben hun langste tijd gehad.

Dan kunt u natuurlijk zeggen dat ik op mijn fiets in Eindhoven maar een eenzijdig beeld voorgeschoteld krijg. Misschien is dat zo. Maar op dezelfde dag kreeg ik de laatste blog toegestuurd van onze eigen wereldfietser, Mark Koelen. Hij neemt de lange route maar komt tot dezelfde conclusies. Lees zelf…

Van bijzonder mens, naar bakfiets, ezels in Gambia en Sinterklaas

Het is hartverwarmend om spontaan mensen te ontmoeten die ergens voor staan dat naadloos past bij de filosofie en praktijk die ook wij uitdagen in de Stad van Morgen.

Zo is Mirjam. Een goedlachse alleenstaande moeder die op de bakfiets posters en flyers ophangt in deelnemende restaurants in Eindhoven. Ze geniet van haar dagelijkse activiteit omdat het haar gezond doet bewegen en in aanraking brengt met allerlei mensen. Een voorbeeld binnen AiREAS gezonde verstedelijking vanuit luchtkwaliteit.

Door omstandigheden heeft ze een band met het Afrikaanse land Gambia. Daarom is ze een crowdfunding (  https://www.doneerdoel.nl/actie/116/ezels-voor-gambia) gestart om 3 families te voorzien van een ezel en een kar in Gambia zodat ze zich weerbaarder op kunnen stellen. “Ik doneer niet zomaar aan instellingen waarvan ik niet weet wat er met geld wordt gedaan. Ik ben in Gambia geweest en heb gezien waar de behoefte ligt. Ik ga zelf ernaar toe om de ezels en kar te regelen.”

Jee, mooi mens… Totdat ze vertelt dat ze op het idee kwam om rond Sinterklaas een oproep te doen in haar wijk om een extra cadeautje beschikbaar te stellen voor vluchtelingen. De overvloed die ontstond was enorm. Zo groot dat het bijna onmogelijk was om het af te handelen. De verhalen die ze vertelt over de goedgevigheid van de medemens is krachtig en verbindend. Het kan allemaal wel!

Van een ontmoeting met een mooi mens op een bakfiets zijn we in Gambia terecht gekomen en uiteindelijk bij Sinterklaas cadeautjes voor mensen die niets meer hebben. “Heb je dat wel eens gezien? Mensen die de oorlogservaringen meedragen hebben een soort waas voor de ogen.” Laten we de waas weghalen door ze weer liefde te tonen en ze te helpen naar weerbaarheid.

Elk mens heeft een verhaal. Iedereen heeft iets met de echte waarden die ons als mens binden. Velen hebben niets meer met de oude politieke economische werkelijkheid die geen enkele zingeving meer geeft. Mirjam maakt haar eigen keuzes, is ondernemer van haar eigen leven, zorgt in samenhang voor haar kind en zet zich in voor ons allemaal, lokaal en wereldwijd. Welkom in Sustainocratie .

Onbenut Syrisch toptalent

Top ondernemers, juristen, technische specialisten, vaklieden, management talent, leiderschap…. we hebben het allemaal toegeworpen gekregen. Het enige waar ze tegenaan lopen is dat ze als Syrisch vluchteling te boek staan, de weg niet weten, verbondenheid zoeken op niveau maar door hun status in de weg worden gestaan. men spreekt vaak redelijk Engels, is al op weg met Nederlands, en barst van de energie om iets te doen dat meer is dan een tuin aanharken of stickers plakken.

COS3I ging in gesprek met zogenaamde statushouders, mensen die in Eindhoven mogen blijven. Ze willen graag een leven opbouwen, bijdragen aan de maatschappij waarin ze terecht zijn gekomen en kracht opdoen voor het geval ze hun thuisland weer op gaan bouwen. Men sluit zich aan bij COS3I omdat men zich gehoord voelt en de kans ziet om Sustainocratie te benutten voor het opbouwen van hun productiviteit en perspectieven, in Nederland maar straks ook terug in Syrië.

COS3I wil vanuit sociale inclusie 3 scenarios aangaan, steeds begeleiding gevend vanuit taal en cultuur les door participatief leren via School of Talents:

  1. Toptalent selecteren en presenteren aan de lokale top van het bedrijfsleven. Of via de weg naar innovatief ondernemerschap de kandidaten steunen.
  2. Leerwerk stages aanbieden, afgestemd op het beschikbare kennis niveau, inclusief taal en cultuur lessen tot en met complexe thema’s. De context van Sustainocratie en participerende leren in de Brabantse maatschappelijke context spreekt enorm aan mede omdat men heeft ervaren wat het is om zonder de kernwaarden te moeten overleven.
  3. Leer-werk stages verbinden aan het nieuwe ontwerp van de werkgelegenheid in de context van Sustainocratie, de Brabantse Health Deal en zorg voor welzijn.

Stad van Morgen zoekt hiervoor de samenwerking met HRM van de grotere bedrijven die belang hebben bij dit talent.

← Terug

Bedankt voor je reactie. ✨